OP WEG > Fiets uit Compostela

Hoe komt mijn fiets terug van Compostela?

De fiets die je tot bij Sint-Jacob heeft gebracht is geen middel en nog minder een ding. Hij is je zwijgende medepelgrim. Hij heeft je over nijdige bergen gedragen. Hij deelde op zijn eigen, stille manier in je vreugde en onderging gelaten je gesakker of slecht humeur. Zelfs al is hij oud en versleten, je zou hem voor geen geld in Santiago achterlaten.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Op papier ziet het er nochtans eenvoudig uit: er bestaan een hoop mogelijkheden.

1. Een ophaaldienst

Wellicht de gemakkelijkste weg is dat je partner, een vriend, een goede bekende of wie dan ook, jou en je fiets komt ophalen in Santiago. Maar zelfs dan is een nuchter rekensommetje zeker niet misplaatst. Als we ons beperken tot de naakte kosten dan zitten we algauw aan een € 400 (4000 km x 0,10). Maar daarmee vlak je het niet uit. Je moet er nog ten minste één overnachting bijtellen en enkele maaltijden onderweg. Zelfs een pelgrim moet eten en slapen.
Iemand die over een bestelwagen beschikt, stelde ooit voor ons met z’n drieën (+ fietsen) te komen ophalen in Compostela. We moesten alleen zijn kosten betalen à € 0,25/km. Het sommetje is vlug gemaakt 4000 x 0,25 : 3 = € 333,33 plus overnachting en eten, zeg maar ten minste € 400 per persoon. Dankjewel, het is erg vriendelijk maar we gaan er geen gebruik van maken.
Als we over een ophaaldienst spreken dan blijkt uit de ervaring dat Soetens Transport zowel qua prijs als qua uitvoering een goede (de beste?) keuze is. Na aankomst in Compostela breng je je fiets naar een verzameladres en dat is het. Voor inpakken, verzekering, stalling in Compostela en het vervoer van de fiets naar huis betaal je € 119. Je krijgt je fiets (in Vlaanderen en Nederland) thuis afgeleverd.
We vernamen van verschillende pelgrims dat ze zeer tevreden waren over deze ophaaldienst en dat hun fiets het avontuur ongeschonden had overleefd.
Praktisch: Soetens Transport, Nachtegaallaan 11, NL-5512 AP Vessem, tel. 31 497 591673 jsoetens1950@hetnet.nl / www.fiets-vervoer.nl

2. De fiets mee op de bus

Vergeet het maar. Eurolines doet het niet. "Dat is niet mogelijk meneer, onze bussen kunnen geen fietsen vervoeren” zei de vriendelijke mevrouw van Eurolines aan de telefoon. Bij ervaring weet ik inderdaad dat het niet makkelijk is de fiets met de bus mee te geven. Wij deden het met z’n drieën in 1986. Nadat aanvankelijk "no hay problema” (geen probleem) was gemeld bleek er op het moment van inladen toch een probleem te bestaan. "No hay problema” werd "no es posible”. We konden ten slotte het probleem oplossen met sterk aandringen en.. een fooi van 1000 pesetas. Je fiets wordt dan onderaan in de laadbak gelegd waar hij ruim 2000 km – de bus doet nog wat ommetjes – te daveren ligt. Arme fiets.

In het Spaanse binnenland is er een vrij sterk uitgebouwd en eerder voordelig busverkeersnet soms over lange afstanden, vb. Santiago-Madrid. Naar verluidt zouden deze bussen over het algemeen ook voorzien zijn op het meevoeren van (enkele) fietsen maar dat kan hoogstens een deeloplossing zijn voor ons probleem.

3. De trein

Miserie, miserie, miserie meldt een genootschapslid uit eigen ervaring. De spoorwegen doen nu wel meer een meer inspanningen voor de combinatie fiets-trein maar de theorie is mooier dan de praktijk. De formule om je fiets terug te sturen met een andere trein dan waarin je zelf reist is niet direct een aanrader. En als het al kan, moet je zeker op € 300-400 rekenen voor ruiter en ros. Wanneer en in welke staat je je fiets terugziet is een open vraag. Samengevat: doffe ellende en niet echt goedkoop.

4. Het vliegtuig

Een tijdlang was de combinatie "fiets-mee-met-het-vliegtuig” de eenvoudigste én goedkoopste oplossing. Intussen is dat heel wat minder aantrekkelijk. Kosteloos je fiets meenemen met het vliegtuig waarmee je zelf vliegt, is er niet meer bij en de voorwaarden voor het aanleveren (verpakken) van de fiets zijn over het algemeen veel strikter geworden. Toch is vliegtuigoplossing zeker het overwegen waard.
Een volle inktfles is een en al helderheid vergeleken bij vliegtarieven en die worden om de haverklap gewijzigd. Ze schelen soms zelfs van dag tot dag en van vlucht tot vlucht. Wat je vandaag op papier zet, is morgen achterhaald. De enige oplossing is geval per geval te bekijken en de concrete mogelijkheden na te gaan.
Zo bijvoorbeeld heeft Ryanair op 11-1-2011 zijn vluchten op SdC geschrapt na een ruzie met de Xunta de Galicia maar spoedig daarna leek die ruzie al bijgelegd en Ryanair vliegt weer op SdC, weliswaar niet vanuit Charleroi, wel vanuit o.m. London-Stansted en Frankfurt Hahn. In London-Stansted kan een aansluitende vlucht naar Eindhoven worden geboekt maar dat betekent wel twee keer betalen voor de fiets. Frankfurt Hahn kan in aanmerking komen voor wie in het oosten woont en vanuit Lautzenhausen (luchthaven Frankfurt Hahn) andere mogelijkheden heeft om weer thuis te geraken.
Vueling lijkt op dit ogenblik (2011) de goedkoopste voor boekingen van Brussel naar SdC. Maar ook Iberia en Brussels Airlines hebben soms gunstige aanbiedingen. Bij Iberia en Brussels Airlines kan je fiets voor een € 75 mee terugvliegen en aan het inpakken worden niet te hoge eisen gesteld. Voor prijsvergelijking en aanbiedingen kun je op het internet uitstekend terecht o.m. via de websites op het einde van dit artikel. Als je Google of andere zoekmachines met "vliegtarieven” voedt, kom je ook aan heel wat nuttige info.

4. Combinaties

  • Bus + vliegtuig. Bus van SdC naar Madrid met de fiets als bagage en daar het vliegtuig nemen. Vanuit Madrid kun je vb. met Ryanair naar Charleroi. Deze formule lijkt het overwegen waard. Ook hier kronkelen wat addertjes onder het gras: het aantal fietsen dat de bus kan meenemen is beperkt en een echte garantie dat het zal lukken lijkt er niet te zijn
  • Met een huurauto van SdC naar Madrid en vandaar vliegen naar Zaventem. Geen vast tarief bekend, maar we mogen ervan uitgaan dat dit geen prijsconcurrerende formule is tenzij je een groepsregeling kunt maken.
  • Combinaties bus/trein of trein/bus

Enkele nuttige websites:


Jan Verhaverbeke