OP WEG > Adviezen voor Fietsers

Raadgevingen door Wilfried Wijn

Op Weg naar Compostela

  • Fiets: om naar Sint-Jakob te fietsen, rijd je best op de fiets die je gewoon bent, maar wel voorzien van de noodzakelijk uitrusting (bel, verlichting, enz.) en zeker van sterke remmen en aangepaste versnellingen.
  • Versnellingen: de belangrijkste kamwielen zijn de grote kamwielen achteraan. Het is een zware rit, met veel beklimmingen. Bijv: achteraan: 16-18-20-22-24-28 en vooraan een 3-blad: 50-40-30 of 48-38-28. Sta absoluut op grote kamwielen achteraan! Leer ze gebruiken tijdens oefentochten. Vraag een tabel aan de fietsenzaak.
  • Banden: brede (25 of 28) en hoge banden bevatten meer lucht dan smalle en lage banden; ze zijn meer geschikt voor een betere tocht. Steeds volledig oppompen!
  • Zadel: je eigen zadel waar je al veel op gefietst hebt.
  • Uitrusting fiets: 2 drinkbusrekjes, pomp, bagagetas aan het stuur, lange rechthoekige tas achteraan op bagagedrager met 2 kleine zijzakken. Reflecterende stroken of opvallende kleuren achteraan.
  • Bagage: de stelregel is "alles wat je niet meeneemt is mooi meegenomen!" Wat ontbreekt kan je onderweg kopen.
  • Reparatiemateriaal: Engels sleuteltje, kleine schroevendraaier, kettingsleutel, 2 reservebinnenbandjes, plakgerief, remblokjes en kabels voor versnellingsapparaat. Er zijn ook talrijke fietszaken langs het parcours.

Uitrusting voor fietsers.

De uitrusting voor fietsers stemt in grote mate overeen met die voor de stappers. 
  • Kledij: fietstrui met 3 achterzakken is erg handig. Liefst geen publiciteit (Agu). Fietsbroek: naast de gekende rennersbroek (spannend, geen verluchting) bestaan er ook fietsshorts met zeemvel voor fietsers (Agu). Minder transpiratie door betere verluchting via bredere pijpen en toeristen- in plaats van rennersaspect. Een regenzeiltje beschermt beter (bv. broek blijft droog) maar vangt meer tegenwind. Afzonderlijke regenvest en -broek bestaan ook, maar let op het ademend vermogen. Fietsschoenen: schaf schoenen aan waarmee je kan fietsen maar ook gewoon stappen of wandelen. In gespecialiseerde fietszaak te koop. Helm is aan te bevelen en in Spanje verplicht. Fietsslot.
  • Hygiëne: elke dag flinke wasbeurt met bijzondere aandacht voor zitvlak. Gebruik zachte zeep en zalf met bijv. uiercrème of Nivea. Niet overdrijven.
  • Voedsel/drank: vóór dorst- of hongergevoel drinken en eten: een paar slokjes water en een muesli-koekje regelmatig gebruiken. Voorraad steeds aanvullen, ook drankvoorraad in drinkbus regelmatig bijvullen. 's Avonds drinken om vochtbestand in het lichaam weer op peil te brengen. Water is ideaal, nooit ijskoude dranken. Wijntje enkel 's avonds, sterke drank met verstand genieten. Isotone drank: een brikje appelsap in drinkbus en aanvullen met water is ideaal en veel goedkoper!
    Voedsel: wat de pot schaft is voldoende maar kan aangevuld worden met fruit en gedroogd fruit (pruimen - abrikozen), suikers (jam - fruitvla), lactose (yoghurt), koolhydraten (spaghetti), proteïne (vlees), vezels (bruin brood).
    Bij inzinking: enkele tabletjes druivensuiker na elkaar (Dextrose).
    Samengevat: 1 keer per dag goed wassen, 1 keer goed eten en drinken, 1 keer goed slapen.
  • Voorbereiding: fietsen is een werkwoord: dus trainen! Afstand en aantal uren fietsen opdrijven tot het op het gewenste niveau is. Ook bij slechts weer trainen. Klimmen en het gebruik van versnellingen leren tijdens oefentochten in Vlaamse Ardennen, Haspengouw, Ardennen en Eifel. Op eigen tempo klimmen zonder forceren is beter dan doodop bovenkomen. Dalen oefenen met bagage en het gebruik van de remmen gewoon worden. Steeds voorzichtig zijn! De ergste ongevallen gebeuren tijdens afdalingen.